zaterdag 13 juli 2013

Machinequilten FMQ 2: Wat is absoluut nodig voor machine quilten?


Toen ik een half jaar terug begon met free motion quilten, schrok ik van wat er allemaal nodig was volgens de vele experts op Internet. Ook op een workshop met met drang allerlei hulpmiddelen aangeraden, die daar te duur konden worden aangeschaft. Quiltspullen zijn niet goedkoop.
Ik krijg altijd wantrouwen als ik zie dat degenen die hulpmiddelen aanraden  deze zelf verkopen. Voor mij is het dan een sport om te ondervinden wat echt nodig is en wat niet. Voor ik dure dingen aanschaf voor een hobby, wil ik wel weten of het een hobby blijft.


Ik kan tot nu toe prima machine quilten met alleen mijn eenvoudige naaimachine en een universeel meandervoetje. Alleen dit voetje heb ik extra aangeschaft. Zo quiltte ik een king size quilt, wandquilts, tafellopers, poppenquilts, boxkleden, placemats en kaarten om te versturen.
Deze wholeclothe (1m x 1 m) heb ik gequild met mijn Husqvarna. Ik heb geen andere hulpmiddelen gebruikt dan mijn meandervoetje.


Ook deze King Size quilt met 425 verschillende patronen is in vijf stroken van een halve meter breed en 2,5 m lang gequild zonder quilttafel of andere hulpmiddelen.
twee kaarten


Wat je dus absoluut nodig hebt om te quillten zijn: 

1.  Een naaimachine die een rechte steek kan stikken!
Er zijn quiltsters die op een oude Singer naaimachine prachtig quilten en er zijn quiltsters die op een dure Bernina met een steeklengteregelaar net zo prachtig quilten.
Zelf quilt ik op mijn Husqvarna Emerald 183. Een eenvoudige machine, waarmee ik wel de snelheid aan kan passen. Dat regelen van de snelheid is met mijn machine erg handig, want met de pedaal is het met mijn machine heel langzaam of veel te snel.
Handig is ook dat ik kan instellen dat als ik stop met naaien de naald in mijn werk steekt. Zo zal het werk bij het herschikken van mijn sandwich of het verplaatsen van mijn handen niet verschuiven en daarmee een grote lelijke steek maken.

Microquilten met mijn husqvarna en meandervoetje.


2. Een meander/borduurvoet.(darningvoet)


Als de naald in het werk wordt gestoken, drukt dit voetje op de sandwich. Als de naald omhoog gaat, gaat ook het voetje omhooog en kan de sandwich verschoven worden. Je zou zonder voetje kunnen free motion quilten, maar dan zijn je vingers niet beschermd tegen de naald!
Het voetje kan erg piepen. Zodra ik dat hoor, doe ik  een druppel naaimachine-olie op een doekje en ga daarmee over de veer en de pen.

Op Internet zijn goede universeelvoetjes te krijgen als alternatief voor de soms dure merkvoetjes. Ik kocht dit voetje voor 15 euro. Het voetje bevalt me tot nu toe prima. Mocht je af en toe spullen in Amerika bestellen: daar verkopen ze deze voetjes voor 7-8 dollar!


Ik weet nu welke hulpmiddelen ik graag zou willen gebruiken en waarom. De meeste spullen zijn duur en op internet heb ik alternatieven gevonden voor de vaak veel te dure producten. Ideeën bedacht en vaak zelf gemaakt door andere quiltsters op Internet. In een volgend bericht vertel ik hierover.





Fijn dat je langskwam op mijn blog. Heb je een vraag reageer dan via mijn email of plaats een opmerking onder dit bericht. Zorg er dan wel voor dat je blogger profiel gelinkt is aan je email, want anders kan ik je niet terugmailen.

Als je me wil bereiken, mail me gerust naar: maartjequilt@gmail.com

Bedankt voor het lezen

Keep quilting!

Maartje Quilt
Amsterdam


Geen opmerkingen:

Een reactie posten