zondag 14 juli 2013

Machinequilten FMQ 3: Oefenen, oefenen, oefenen

Bij het machine quilten zorgt niet de machine voor het transport van de quilt, maar beweeg je zelf de quilt onder de naald door. Bij elke steek moet de sandwich even ver onder de naald door en dat langs de gewenste patroonlijn.
De steekjes mogen niet te groot en niet te klein zijn en moeten ongeveer allemaal evengroot. Ook in de bochten. Als je dat lukt vormen evengrote steekjes het gewenste patroon. De gewenste steekgrootte is dezelfde als met gewoon naaien van naden. Zo ergens tussen steekgrootte 2 en 3.

Na negen maanden oefenen gaat mijn quilten er aardig uit zien.
Die even grote steekjes en de patroonlijnen zijn nu juist het probleem bij het machinequilten. Rechte lijnen zijn moeilijk recht te houden, vloeiende lijnen krijgen ongewenste bochten en hoeken. Als je te hard op de pedaal trapt of de quilt niet beweegt beweegt, krijg je veel te kleine steken. Bij het maken van bochten of juist bij lange rechte stukken als je de quilt te hard beweegt, worden steken vaak te groot. Te grote steken vallen op en zijn lelijk, te kleine steken zijn ongewenst maar minder erg, omdat ze niet zo opvallen. Alleen mensen die zelf quilten valt dit op!

Er is maar een manier om machinequilten te leren en dat is oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Vaak wordt er vanuit gegaan, dat als je twee weken lang een uur per dag oefent of één quilt doorquilt, je aardig het regelmatig bewegen van de quilt onder de naald onder de knie hebt. Daarna oefen je verder om de verschillende patronen onder de knie te krijgen of sneller te quilten.
Ik begon direct met meanderen op een kleine sandwich, maar merkte dat ik een hopeloos geval was. Ik kwam met het patroon vast te zitten en het quilten zag er erg onregelmatig uit. Op aanraden van experts op Internet heb ik achtereenvolgens de volgende oefeningen gedaan:

1. Zonder draad in de naald met de machine patronen volgen op A4-tjes. Rechte lijnen, vierkanten, cirkels, spiralen, meanderen. Je kan goed zien waar het fout gaat en papier is goedkoper dan katoen en vulling.
2. Tekenen, veel tekenen
Voor het free motion quilten moet je een goede ooghandcoördinatie hebben. Dezelfde ooghandcoördinatie als met tekenen. Patronen moeten 'opgeslagen' zijn in je geheugen.
Ik heb in verloren uren met potlood en papier vele rechte lijnen,hoeken, vierkanten, spiralen, cirkels, driehoeken, sterren en patronen zoals stippling, paisley en veren getekend. Dat deed ik thuis bij de tv of koffie, in de trein, bij een honkbalwedstrijd, in het vliegtuig en op vakantie. Dat tekenen doe ik nog steeds in verloren momenten en bij nieuwe patronen.Sinds ik quilt slingeren er door het huis overal mijn A-4tjes!
Als ik me nu concentreer, krijg ik cirkels aardig rond, lijnen meer recht of met de gewenstebocht. Figuren zoals een ster met vijf punten teken ik nu ook netjes met ongeveer evengrote hoeken, maar daar moet ik nog verder mee oefenen om het op verschillende schalen goed te krijgen. Mijn ervaring is, dat als het me lukt met pen of potlood, het me nu ook lukt met de naald!
3. Blokken quilten.
Ik ben begonnen met vierkante oefenblokken van 6 inch, naar voorbeeld van Leah Dayś  '365 days free motion quilting project', maar ik zag het niet zitten om van al die losse gequilte blokken een deken te maken, dus heb ik al snel stroken genaaid van 15 blokken lang en drie blokken breed. Ik heb de blokken van deze stroken gequilt met in elk blok een ander patroon. Eerst patronen van Leah, later verzon ik eigen patronen. Ik heb 450 verschillende patronen gebruikt.
Als ik nu wel eens naar de blokken kijk, zie ik veel aardig gequilte blokken, maar ook veel rampen. Ik heb niets uitgehaald, want van uithalen leer je niet quilten.



Details van mijn oefenquilt. Alles behalve perfect. Maar het begon er al een beetje erop te lijken.


4. Verschillende patronen oefenen
Na de deken ben ik begonnen met placemats en een enkele tafelloper. Ik heb er al verschillende mensen blij mee gemaakt en er staan vrienden 'op de wachtlijst'.
Ik zie de fouten, maar die vallen anderen niet op. En mijn quilten wordt steeds beter. Ik heb ruim 20 placemats gemaakt, maar soms vergeten ze te fotograferen. De meeste staan op Pinterest.
Bij het oefenen van de placemats gebruikte ik: veren, vullers, hyperquilting (patronen 'versieren'  door vaak met een andere kleur er lijnen doorheen te stikken.) en microquilting (hele kleine patronen). Ik probeer elke dag wel even te quilten, als is het maar tien minuten. Ik heb gemerkt een placemat altijd mooi gevonden wordt.


Een van de eerste placemats met eerste stippling-oefeningen. Deze waren niet mooi genoeg om weg te geven. De stapel van vier placemats gebruik ik als strijkoppervlak voor blokken.
Een van de tweede serie placemats. Deze ligt nu op tafel ligt bij mijn schoonzoon en -dochter.

Deel van een tafelloper met oefeningen voor vulpatronen. Deze moet ik nog afwerken, maar die houd ik voor mijn tafel!

Placemat met veren. Leuk om te doen, ontvangers waren er heel blij mee.


Voorlopig laatste placemat. Gehyperquilte bloemen.


Als ik nu bij vrienden ga eten neem ik vaak placemats mee als cadeau. Jammer voor de uitstekende bloemenman op de hoek. Hij heeft niet meer zo'n goede klant aan mij.

5.  Behalve de oefenlappen, doe ik mee aan de uitdagingen van SewCalGal 2013 FMQ-challenge, Dat zijn opdrachten met lessen van quiltartiesten die hun sporen verdiend hebben. Elke uitdaging is van een andere artiest en leert je een andere techniek of toepassing van quilten. Op deze manier maakte ik kennis met micro- en hyperquilten, leerde ik veren quilten, borders quilten, trapunto en allerlei andere technieken. In mijn bericht 'Practice, practice.....' staan de opdrachten toegelicht.

Door de opdrachten heb ik geleerd prachtige effecten te quilten zoals deze linten op een kaart.
Een proeflap met wel negen verschillende uitdagingen.



De volgende quilt heb ik gemaakt na de uitdagingen. Ik heb er veel plezier mee gehad. Ik heb zoveel mogelijk verschillende patroontjes gequilt. Ik heb er veel complimenten op mijn blog voor gekregen en een foto van dit quilt staat genoemd in een bericht van een veel gevolgde quilt blogger in Amerika!



In mijn volgende berichten leg ik uit hoe ik goedkoop aan katoen voor oefen quiltjes kom en waar je op moet letten voor je een sandwich onder je naald schuift om te quilten.


Fijn dat je langskwam op mijn blog. Heb je een vraag reageer dan via mijn email of plaats een opmerking onder zit bericht. Zorg er dan wel voor dat je blogger proiel gelinkt is aan je email, want anders kan ik je niet terugmailen.

Als je me wil bereiken, mail me gerust naar: maartjequilt@gmail.com

Bedankt voor het lezen

Keep quilting!

Maartje Quilt
Amsterdam

2 opmerkingen:

  1. Wow Maartje,

    you are really hardworking. I mostly like the placemat with feathers and the flowerplacemat ;-)

    lg Katharina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bedankt voor de handige tips.

    Fumal Daisy

    BeantwoordenVerwijderen